Nya dashboards ger full översikt
24 september, 2025
Infosoft har lanserat uppdaterade KPI-dashboards, utvecklade i nära samarbete med kunderna.
Kontinuerlig produktutveckling
Det har länge funnits god rapportfunktionalitet i Info-Subscription, men kunderna önskade en mer överskådlig dashboard med de viktigaste KPI:erna.
Förra året lanserade Infosoft sin första dashboard och gav kunderna bättre insikt i verksamheten.
- Snabb och precis information är avgörande. Därför lanserade vi dashboards, och därför har vi nu vidareutvecklat dem baserat på användarnas feedback, säger Thomas Isegg, CCO på Infosoft.
Enkel översikt över dina viktiga KPI:er
Kunderna önskade fler och tydligare mätpunkter, och Infosoft har svarat med att utöka dashboards så att de nu visar:
- •Antal abonnenter och användare
- •MRR (löpande intäkter)
- •Churn/kundbortfall
- •Order & annulleringar
- •Inbetalningar
- •
Totalt utestående fakturor
Med översikt före och efter förfall, markerat med tydlig färgkodning i rött och blått - •
Average Customer Value
Genomsnittsvärdet per abonnemang - •
Customer Lifetime Value (CLTV)
Beräknat utifrån köpvärde, genomsnittlig köpfrekvens och förväntad livslängd
Dashboarden bygger på enkla och tydligare grafer, kombinerade med intuitiv färgkodning.
- Våra kunder kan ta en snabb titt på dashboarden och få en bra bild av hela ”sin verksamhet”, säger Isegg.
Erfarenheter från Akers Avis Groruddalen
En av kunderna som har tagit i bruk de nya dashboards är Akers Avis Groruddalen. VD, Øystein Kielland, berättar att tidningen snabbt märkte värdet av mer överskådliga siffror.
- Ja, det är vi nöjda med. Plötsligt har vi mer och nyttigare information. Det är bra att starta dagen med en status över hur abonnemangsarbetet ligger till, säger Øystein Kielland.
Med färgkoderna blir det enklare att se hur man ligger till.
- Vi ser till att ligga i den gröna zonen. Om några siffror hamnar i rött är det lättare att hitta orsaken och göra justeringar, förklarar han.

Från siffror till handling
En graf som visar utvecklingen i nya beställningar och annulleringar de senaste 30 dagarna har också blivit ett viktigt verktyg.
- Det är lätt att se hur vi har legat till över tid, och vi kan snabbt ta tag i det om det finns en ogynnsam trend. Detta är något vi använder mycket, och alla som arbetar i systemet förhåller sig till dashboarden. Vi startar gärna dagen där, säger Kielland.
Bättre beslut, bättre drift
Med nya KPI:er, tydlig visualisering och praktisk färgkodning ger Infosofts dashboard en mer komplett översikt över hela »abonnemangsbutiken«.
- Vårt mål är att våra kunder ska kunna fatta bättre beslut, snabbare. De nya dashboards är ett viktigt steg i den riktningen, avslutar Isegg.