INFO-Subscription

Plattformen som låter dig erbjuda abonnemang, medlemskap, leasing eller andra återkommande intäktsmodeller med full automatisering. Lösningen är utformad för både B2C-avtal med höga volymer och B2B-avtal med mycket komplexitet.

INFO-Subscription för hela organisationen

Så här gör vi abonnemangsdrift enklare

INFO-Subscription är utformad som en verklig molnlösning och möjliggör gradvis utveckling av kommersiella idéer. Plattformen kan användas som en fristående lösning eller som en del av ett ekosystem genom våra API eller standardintegrationer (ERP, CMS, inkasso med mera).

 

Engelska och skandinaviska språk, samt skandinaviska valutor och euro som standard. Kan konfigureras för resten av Europa och världen efter behov.

Rapportering & analys - insikt utan ansträngning

  • Dashboard som visar bland annat Churn, MRR, inbetalningar och utfakturerat under perioden
  • PowerBI för detaljerad rapportering (intäkter, produkter, kunder etc.)
  • Möjlighet att bygga och anpassa egna rapporter
  • Datagrund tillgänglig för tredjeparts BI och dashboard-lösningar
Two guy using Laptop with mug

Helt automatisk fakturerings- och betalningsflöde

  • Automatisering från första fakturan till sista påminnelsen
  • Flexibla avtalsperioder och betalningsfrekvenser
  • Uppdaterad kundreskontra
  • Flest betalningsalternativ
Group of person in a meeting

Flexibel pris-, produkt- och kampanjfunktionalitet

  • Buntning av produkter, tjänster och variabelt förbruk
  • Avancerad kampanj- och prisplanerare
  • Försäljning via webbutik, egen hemsida, annonser eller andra kanaler
  • Automatisk justering av pris och innehåll vid förändringar under perioden

API, meddelandetjänst och integrationer

  • Modernt och väl dokumenterat API
  • Webhooks-meddelandetjänst
  • SMS-tjänst och e-postintegrationer
  • Standardintegrationer mot bland annat CMS, ERP och inkassoleverantörer
Logos and Laptop

Digitalt kundcenter

  • Flexibelt onboarding- och beställningsflöde
  • Omedelbar tillgång till köpta tjänster och produkter
  • ”Mitt konto” för insyn i faktureringshistorik, ändring av personlig information och betalningsmetoder
  • Möjlighet till utökad självbetjäning (avsluta, pausa eller ändra abonnemang)

Svar på vanliga frågor

 

Hva skjer når en kunde legger inn en bestilling?

När en beställning genomförs skapas ett abonnemang med information från försäljningsannonsen. En betalningsöverenskommelse kopplas till abonnenten och både faktura för beställningsperioden och ett utkast för nästa period skapas. Fakturautkastet ändras om prenumerationen ändras innan nästa period. Abonnenten får automatisk direktåtkomst till produkten efter att ha bekräftat betalningen.

När debiteras kunden?

Om betalningsmetoden är kreditkort debiteras beloppet direkt efter att abonnemanget har skapats. Automatiska tjänster körs kontinuerligt för att leta efter nya inkommande betalningar. De återkommande betalningarna dras enligt hur faktureringsplanen är konfigurerad.

Vilka betalningsmetoder finns tillgängliga för abonnenter?

Kreditkort, Vipps, Avtalegiro, eFaktura, Autogiro och pappersfaktura är de olika betalningsmetoderna som används för vanliga abonnenter och fakturabetalare. Dessutom erbjuder vi också EHF för organisationer och mindre företag. När en ny beställning skapas från en försäljningsannons kan abonnenten välja mellan kreditkort, Vipps eller pappersfaktura.

Hur kan jag se inkommande betalningar?

Detta kan göras på två olika sätt. 1. Från toppmenyn> Sök abonnenter> Sök> Betalningar. Fyll i från och till datum. 2. Från toppmenyn Rapporter får du tillgång till Betalingsrapporten. Detta är en översikt över alla inkommande betalningar. Filtrera på alternativ för att se exakt det du letar efter.

Vad händer om betalningen avvisas?

Om fakturan inte betalas på förfallodagen söker systemet efter vad det ska göra enligt den associerade påminnelseprocessen. Påminnelseprocessen är en plan under Systemdata och Fakturering som berättar när och hur påminnelser ska genereras och vilka extra avgifter den ska innehålla. Hela processen förklaras här.

Hur kan jag ändra eller avsluta ett abonnemang?

Detta kan göras i abonnemangsöversikten efter att ha öppnat abonnenten. Knappen bredvid detaljerna på den aktiva faktureringsplanen låter dig redigera eller avsluta abonnemanget. Om abonnemanget redan är betalt och avslutas före förnyelsedatumet, uppdateras översikten med abonnentens kreditbelopp. När du byter till en annan abonnemangsplan börjar den nya planen när nuvarande löper ut.

Hur kan jag kreditera kunden?

Om en abonnent har rätt till återbetalning av någon anledning kan detta enkelt göras från abonnemangsöversikten. Välj vilken faktura du vill kreditera och tryck på kreditfaktura under detaljer. Detta kommer att kreditera hela faktureringsbeloppet. Både utfärdade och betalda fakturor kan krediteras. Läs mer om det här.

Vad händer med abonnenten efter introduktionsperioden?

Som standard fortsätter abonnemanget med samma produkt till det rekommenderade priset. När du skapar en abonnemangsplan väljer du vilka nästa steg som ska tas för den specifika planen. Minst en produkt måste inkluderas i en abonnemangsplan för att den ska vara tillgänglig för försäljning.

Hur fungerar OCR?

OCR är ett filformat för alla typer av räkningar. Innan du börjar använda OCR måste du etablera ett avtal med din bank. Det krävs också att betalaren har ett avtal med banken. OCR-filer exporteras till ett nätverksdelningsområde och importeras till ditt system. När en OCR-fil importeras kommer den att koppla betalningen till abonnemanget baserat på ett kund-ID och uppdatera den aktuella ekonomiska statusen.

Vad är EHF och hur kommer jag igång?

Elektronisk Handels Format är en obligatorisk digital betalningsmetod som huvudsakligen används av offentliga verksamheter, men också av vissa privata företag. Från och med 2019 är formatet vanligt för alla EU-länder, men med vissa lokala anpassningar. Innan du börjar fakturera med EHF behöver du ett avtal med en certifierad leverantör av åtkomstpunkt. De olika leverantörerna finns listade på Difis hemsida.

post-thumbnail

Vill du veta mer om INFO-Subscription?

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort.