Användning av automatiserade SMS i samband med abonnemangstjänster

Användning av automatiserade SMS i samband med abonnemangstjänster

SMS är ett effektivt sätt att påminna kunder om sitt abonnemang och få dem att agera snabbt. Människor läser SMS nästan omedelbart, vilket gör det till en effektiv kanal för både abonnemangspåminnelser och win-back-kampanjer.

Få kunderna att hantera sina abonnemang snabbare

Obetalda abonnemang är ett välkänt problem inom abonnemangstjänster. En bra lösning är att kombinera SMS och e-post vid första påminnelsen – det ökar sannolikheten att kunden hanterar sitt abonnemang direkt.

Brilleland använder denna metod i sitt glasögonabonnemang och ser mycket goda resultat.

Brilleland

Varför fungerar SMS så bra?

  • Många missar e-postmeddelanden, men ett SMS blir nästan alltid läst direkt. När vi skickar ett SMS med abonnemangsdetaljer ser vi en ökning i abonnemangsbetalningar på mellan 10–15 %, kombinerat med 5–7 dagar snabbare hantering, säger Thomas Sundbäck, projektledare på Infosoft AS.

Vad bör stå i SMS:et?

  • Vi rekommenderar att inkludera KID-nummer, belopp och kontonummer, eller en länk direkt till abonnemangshanteringen. Målet är att göra det så enkelt som möjligt för kunden att hantera sitt abonnemang, säger Thomas.

Win-back av uppsagda abonnemang

SMS är inte bara användbart för abonnemangshantering – det kan också användas för att vinna tillbaka tidigare kunder.

Tidningen Dagen har satt upp en win-back-kampanj via MailMojo. En vecka efter att en kund har sagt upp sitt abonnemang får de ett SMS och ett e-postmeddelande med ett specialerbjudande.

Dagen

Varför använda SMS i win-back-kampanjer?

  • När en kund säger upp sitt abonnemang skickar vi ett personligt SMS i kombination med e-post. SMS:et ger en enkel väg tillbaka, ofta med ett exklusivt erbjudande som inte finns någon annanstans, säger Sundbäck.

Vilka resultat har det gett?

  • Kampanjen har varit en stor framgång för tidningen Dagen. De har lyckats vinna tillbaka många tidigare abonnenter, säger Sundbäck.

Andra möjligheter

Flera av våra kunder väljer också att skicka ett SMS i samband med en abonnemangsavslutning. Erfarenheter visar att när abonnenten får denna notis tillsammans med en länk som gör det enkelt att återaktivera sitt abonnemang, ökar återköpsgraden avsevärt.

Kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan implementera smart användning av SMS eller e-post för din abonnemangsverksamhet!

Intresserad av att läsa mer?

Ladda ner vår whitepaper, som går djupare in på ämnet och ger exempel.

whitepaper-blog-cta-se
Upptäck de smarta hemligheterna bakom framgångsrik försäljning av abonnemang! Ladda ner vårt kostnadsfria whitepaper nu och få exklusiva insikter och strategier för att öka abonnemangstillväxten.