7 saker du bör tänka på innan du implementerar en abonnemangslösning

7 saker du bör tänka på innan du implementerar en abonnemangslösning

Vi är inne i en abonnemangsrevolution där fler och fler erbjuder abonnemang på sina produkter och tjänster. Innan ditt företag också hoppar på tåget finns det några saker som kan vara bra att ha tänkt igenom i förväg för att lyckas med en abonnemangslösning. 

Nästan alla typer av branscher erbjuder nu abonnemangslösningar till sina produkter och tjänster. Om ditt företag önskar att implementera en abonnemangslösning i affärsmodellen, är det en del saker som bör förtydligas i förväg. Detta för att det är ett lite annorlunda sätt att driva ett företag på. 

Framgången till en abonnemangsverksamhet mäts inte bara i antalet nya sålda abonnemang, utan ännu mer i hur länge du kan behålla dina kunder, hur stor den nuvarande abonnentbasen är, och vilken nivå av återkommande intäkter du kan genera. 

Hur implementerar man abonnemang i verksamhetsmodellen? 

Morten Suhr Hansen, VD för Subscrybe, en av Skandinaviens ledande konsultgrupper inom abonnemang – en samarbetspartner med Infosoft – har skrivit boken: How to build a subscription business. Boken innehåller en steg-för-steg-guide i sju steg som ska hjälpa företag att implementera abonnemang i verksamhetsmodellen. 

Han menar att om du ska uppnå framgång måste du från första början utveckla strategier för att engagera kunder, bygga lojalitet och minska kundförlusten. Nedan följer ett utdrag av de sju stegen som Suhr Hansen skriver om i sin bok.

Ladda ner e-boken gratis här – länk 

  • Definiera abonnemangslösningen (Subscription modelling) 

Definiera produkten eller tjänsten du vill nå ut i marknaden med. Ta reda på vad din abonnemangslösning ska vara och vilket värde den kommer att ha för kunderna. Fundera sedan över vad abonnemangspaketet ska innehålla och vad priset ska vara. Du måste också klargöra hur kunden ska faktureras och hur betalning ska ske. 

  • Väl rätt abonnemangssystem (Subscription system) 

Välj sedan vilket abonnemangssystem som ska stödja din verksamhet, administrera dina produkter/tjänster och kunder. Sätt sedan upp beställnings- och betalningsplattformen och bestäm vilka marknadsförings- och kommunikationsverktyg du kommer använda. Slutligen ska du definiera och bygga gränssnitten mellan de olika systemen.

Läs mer om Infosofts abonnemangslösningar här –  Länk 

  • Skaffa abonnenter (Acquisition) 

Skapa en strategi för hur du ska få in nya kunder. Det kan vara en fördel att lägga upp en kampanjplan som visar hur många nya kunder som du kan få i olika typer av kanaler, och vad detta kommer att kosta. Försäljningsprocesserna ska sedan implementeras i de olika säljkanalerna som beskrivs i strategi- och kampanjplanen.

  • Behålla kunderna (Customer retention) 

En framgångsrik kundanpassningsstrategi säkerställer att du också behåller dina kunder under lång tid. Ta hand om dina kunder genom att engagera dom med produkterna/tjänsterna och bygg lojalitet och långsiktiga relationer. Kommunicera regelbundet med kunderna och ge dom goda skäl till att stanna hos dig. Om dom ändå bestämmer sig för att säga upp sitt abonnemang måste du veta vad du kan göra för att övertyga om göra det motsatta.

  • Skapa mersälj (Customer expansion) 

Skapa också en strategi för hur du kan öka intäkterna från befintliga kunder. Det gör du inte genom att ständigt öka priserna, utan genom att öka försäljningen av dina nuvarande produkter och tjänster eller genom att introducera kunderna för nya. 

  • Vinn tillbaka kunderna (Customer win-back) 

Oavsett hur attraktiv din produkt eller tjänst kan vara, kommer abonnenter emellanåt behöva en paus eller pröva någon av konkurrenterna. Detta betyder inte nödvändigtvis att abonnenterna är förlorade för alltid.  Gör därför en bra plan för hur du kan vinna tillbaka dem. 

  • Mät och analysera (Analytics) 

Slutligen måste du definiera vilka analyser som ska mäta abonnemangsverksamhetens framgång i ovanstående steg.  Identifiera vilka KPI:er som bäst mäter din verksamhet. Det rekommenderas att göra regelbundna mätningar och bygga en kultur i organisationen för att kontinuerligt försöka förbättra prestandan. 

Funderar du på att använda abonnemangslösning i din verksamhet? Hör av dig till oss om du vill ha ett oförpliktande abonnemangssamtal. 

Ladda ner vårt whitepaper: "När behöver du ett abonnemangssystem?"

whitepaper-blog-cta-se
Ladda ner vårt kostnadsfria whitepaper nu och få exklusiva insikter och strategier för att öka abonnemangstillväxten.